
Książki, które napisałam po to aby uatrakcyjnić i ułatwić moim dzieciom naukę języka angielskiego, można czytać i z nimi pracować na wiele sposobów. Na kilka z nich wpadłam czytając moje książki dzieciom w domu, ale także na spotkaniach z najmłodszymi. Wiele z nich podsunęli mi rodzice Małych Czytelników, którym maja bardzo przypadła do gustu.
Jak pracować z moimi książkami pt. „Angielski z Mają”?
- Czytamy. Na początku rodzic czyta wszystko (czyli tekst po polsku jak i po angielsku). Jeśli dziecko potrafi czytać, dziecko czyta polską część (duża czcionka na pewno dziecko do tego zachęci), a rodzic – angielską. Jeśli dziecko podejmuje pierwsze próby samodzielnego czytania po angielsku bądź jest z książką już osłuchane, można zaproponować dziecku odczytanie angielskich zdań.
- Podcasty, czyli nagrania audio. Na stronach obu części książki (linki znajdziecie na dole artykułu) dodane są linki do podcastów, które nagrałam wraz grupą znajomych-anglistów. Głównym moim celem było dostarczenie poprawnej wymowy czytającym rodzicom tak, aby czuli się pewnie czytając moje książki swoim podopiecznym. Nagrań tych możecie śmiało słuchać wraz ze swoimi dziećmi powtarzając i utrwalając słownictwo.
- Ilustracje. Zarówno część 1 i część 2 są bogato ilustrowane, a ilustracje mają na celu nie tylko umilić dziecku lekturę, ale także dostarczyć kolejnych słów, które dziecko zapamięta po przeczytaniu opowiadania. Zatem przeglądamy ilustracje: opisujemy, zadajemy pytania, rozszyfrowujemy i próbujemy czytać napisy na obrazkach.
- Tabelka. Po każdym opowiadaniu umieściłam tabelkę z tłumaczeniem angielskich zwrotów na język polski – znów po to, aby rodzic czytając moje książki czuł się pewnie i nie musiał zerkać do źródeł zewnętrznych, takich jak słowniki. Z tabelki możemy wybierać zdania i odpytywać się wzajemnie z dzieckiem sprawdzając tym samym ile nowego słownictwa udało się zapamiętać.
- Zmęczony rodzic. Metoda ta przyda się w sytuacji kiedy dziecka zna książkę dobrze lub bardzo dobrze. Przy kolejnym czytaniu zapowiedz, że jesteś dosyć zmęczony/a i poproś, aby słuchało uważnie. Następnie celowo zmieniaj pojedyncze słowa, a nawet zdania, czekając aż dziecko Cię samo poprawi. Kilka przykładów. Kiedy Maja przedstawia się “My name's Maja”, zamiast “Maja” możesz użyć innego imienia. W sytuacji kiedy tata kupuje bilety do zoo mówi “Three tickets, please”, możesz zmienić liczebnik bądź też zamiast “please” powiedzieć “thank you”. A kiedy Pan Brown oprowadza Maję po jej nowym domu pokazując jej każde nowe pomieszczenie, zamiast “This is your kitchen” powiedz “This is your bathroom”. Metoda ta aktywizuje słownictwo i wypowiadanie się.
- Czytamy aktywnie. Czytaj dziecku moje książki najpierw bardzo pooowoooli, a potem bardzo szybko. Bardzo głośno, a następnie szeptem. Bardzo radośnie, a potem bardzo smutno. Baw się intonacją, zabaw się w aktora, nie bój się przesady i przejaskrawień. Dzieci dużo łatwiej wchodzą w narrację jeśli emocje są jasno przez czytającego zarysowane. Możesz też spróbować źle dobrać intonację do tekstu – twoje dziecko natychmiast to wyłapie i dumnie Cię poprawi. Czytaj dziecku aktywnie, pokazuj palcem. Od czasu do czasu zatrzymuj się i zapytaj dziecko co się dalej może wydarzyć.
Jeśli jeszcze nie masz moich książek, Maja serdecznie zaprasza Cię do wspólnej przygody z językiem angielskim. Część pierwsza jest dostępna TUTAJ, a część druga – TUTAJ. Możesz także zakupić książki taniej w pakiecie TUTAJ!